Hva er sosiale medier markedsføring?
Markedsføring på sosiale medier er bruken av sosiale medieplattformer for å koble deg til ditt publikum. Med mål om å bygge merkevarekjennskap, øke salg, drive trafikk til bedriftens nettside. Dette innebærer å publisere innhold av høy kvalitet på sosiale medieprofiler, lytte til og engasjere følgere, analysere resultater og kjøre annonser. Det finnes en rekke alternative sosiale medier kanaler, samt et utvalg verktøy for administrasjon og måling som vil hjelpe virksomheten å få mest mulig ut av sin tilstedeværelse på sosiale medier. Å forstå bruken av markedsføring på sosiale medier og hvordan oppnå maksimal kostnadseffektivitet er avgjørende for bedrifter som ønsker å maksimere bruken av sosiale medier i sin digitale salgsstrategi. Trenger ditt firma veiledning? Skroll AS er et SOME byrå med solid kompetanse på salgs og kostnadseffektive strategier for sosiale medier markedsføring. Kontakt oss gjerne for et uforpliktende møte! I denne artikkelen ser vi på metoder, strategier og implementering for markedsføring på Facebook, Instagram, TikTok og Youtube.
Sosiale medier kanaler å markedsføre på
Enten du er en erfaren markedsfører, eller en som ønsker å utforske markedsføring på sosiale medier, eller bedriftsleder som ønsker å benytte sosiale medier, er det nyttig å kjenne til de mest populære plattformene som finnes nå. Det vil maksimere rekkevidden av merkevaren din, engasjere bedriften med riktig målgruppe, og perfeksjonere markedsføringsstrategien på sosiale medier. Noen av de største og mest populære kanalene som benyttes i dag er:
- Youtube
- Tiktok

Markedsføre på Facebook
Facebook lar bedrifter promotere ens merkevare og produkter/tjenester via egen bedriftsside. Ved å optimalisere bedriftssiden fullt ut, skaper man en slags andre nettside, hvor du kan annonsere, og selge produkter og tjenester direkte til ens kunder. Facebooks annonseplattform gjør det mulig å gå utover organisk promotering ved å sette opp annonser i form av bilder, karuseller, videoer og lenker for å maksimere engasjementet. Med en godt planlagt strategi Facebook benyttes til å støtte hele kundeopplevelsen fra bevissthet til kjøp og lojalitet. Plattformen har også gode verktøy for måling og rapportering, som lar en vurdere effekten av ens markedsføringsaktiviteter. Noen smarte råd for å få mest mulig ut av din Facebook bedriftens side:
- Optimaliser siden for design, profil og søkemotoroptimalisering
- Er du en lokal virksomhet, fokuser på lokal SEO
- Legg ut innlegg når målgruppen er aktiv på plattformen
- Bygg troverdighet til dine tjenester eller produkter via kundereferanser
- Kjør A og B tester, med flere kampanjer og annonsesett hvis du skal annonsere
- Bruk retargeting når du annonserer
- I starten vær konservativ med ditt annonsering budsjett
- Vær aktiv, post innlegg og aktuelle saker kontinuerlig
- Benytt unike bilder og video
- Koble Facebook og Instagram sammen. Det gjør delinger enklere!
- Strukturer din innholdsproduksjon
- Samkjør Facebook strategi med din overordnede digitale strategi
Bygge merkevare på Instagram
Instagram har uavhengige skapere og påvirkere et springbrett for å nå ut til et massivt publikum. Bedrifter drar også nytte av å ha tilstedeværelse på plattformen. Med mer enn to milliarder aktive brukere i måneden, er Instagram en effektiv plattform blant markedsførere for å nå ut til sin målgruppe. Selv om TikTok og Snapchat opprettholder popularitet blant de yngste, er fortsatt Instagram en attraktiv markedsføringsplattform for annonsering og innholdsmarkedsføring. Skal du vokse din bedrift eller personlige merkevare? Instagram gir deg tilgang til publikum innsikt og andre funksjoner som hjelper deg med å bygge din følgerskare og oppnå salg. Få tips om hvordan å få mest mulig ut av den digitale plattformen:
- Definere og forstå din målgruppe og publikum
- Optimaliser profilen
- Utvikle en innholdsstrategi
- Benytt “reels” og “stories”
- Formidle dine verdier og samfunnsengasjement
- Benytt Instagram shopping hvis du har nettbutikk
- Aktivt engasjere ditt publikum
- Jobb med influencere
- Benytt hashtags
- Post innhold regelmessig
- Test ut annonsering, vurder om det er kostnadseffektivt
- Samkjør strategien på Instagram med bedriftens overordnede markedsføringsstrategi
- Kjør konkurranser og «giveaways»
- Analyser resultatene og videreutvikle dine aktiviteter
Markedsføring på YouTube
Hvorfor er YouTube markedsføring viktig? Enkelt og greit, plattformen er stor, og blir større dag for dag! Å markedsføre på YouTube er praksisen med å promotere bedriftens produkter eller tjenester, ved å laste opp spennende, kreative og salgsfremmende videoer på ens bedrifts YouTube-kanal. Her kan også videoannonser via Google annonsering brukes. Videoer har veldig sterk påvirkningskraft, høyere enn både bilder og tekst. Men husk! Det beste resultatet får man ofte ved å benytte en kombinasjon av alle visuelle virkemidler. Nøkkelen er å ha en gjennomtenkt strategi, evnen til å lage gode videoer, og SEO kunnskap slik at videoene optimaliseres rundt søkeord og emner som personer på YouTube er engasjert i.
Stalltips for markedsføring på YouTube
- Bruk et tilpasset, spennende og klikkbart miniatyrbilde/thumbnail
- Ha en videobeskrivelse, for at YouTubes algoritmer skal vite hva videoene dine handler om.
- Ha en engasjerende, levende og spennende videotittel
- Del dine videor på Facebook, Instagram, Linkedin, Reddit og andre sosiale medier plattformer
- Optimaliser din kanal og videoer for Google søk med SEO
- Tilpass din kanal for å få likerklikk, kommentarer, delinger og abonnementer
- Lag gode videoer, jo lengre folk ser på videoene jo bedre synlighet på YouTube. Reduser bounce rate!
- Bruk iøynefallende spilleliste titler.
- Legg videomaterialet ut på din nettside eller blogg
- Del på sosiale medier
- Last opp når publikum og målgruppen din er på YouTube
Tips for TikTok markedsføring
Hvis du er usikker på om virksomheten bør ha en TikTok sosiale medier markedsføringsstrategi, er det noe bedriften absolutt bør vurdere å implementere. TikTok er den raskest voksende sosiale medier plattformen, og nådde en milliard brukere i september 2021, fire år etter at plattformen ble lansert. Til sammenligning tok det åtte år for Facebook og Instagram å nå denne milepælen.
Hva er markedsføring på TikTok?
Ved å markedsføre på TikTok bruker man mediumets funksjoner for å promotere merkevare, og ens produkter eller tjenester. Handler om å bygge opp firmaets online tilstedeværelse gjennom bruk av korte videoer som engasjerer publikum, bygge merkevare og få målgruppen til å foreta ønskede handlinger.
Tips for markedsføringsstrategi
- Gjør deg først grundig kjent med plattformen
- Lær deg og hold deg oppdatert på algoritmene
- Optimaliser profilen, slik at den er konsistent med virksomhetens merkevare
- Analyser og definer ditt publikum og målgruppe
- Undersøk hva de beste konkurrentene dine gjør, hent inspirasjon
- Definer dine mål. De bør samsvare med virksomhetens mål.
- Post og del jevnlig
- Planlegg tidspunkt for når innlegg legges ut, for maksimal synlighet.
- Eksperimenter og test, vær kreativ!
- Oppfordre til engasjement, likerklikk, delinger og kommentarer
- Skap kvalitetsinnhold, som engasjerer og inspirerer
- Test ut TikTok annonsering, hvis det er hensiktsmessig. Ha fokus på å lage kvalitets annonser
- Jobb med influencere, som når det publikum som også er din bedrifts målgruppe
- Bruk TikTok analytics for å analysere resultatene av dine aktiviteter
- Overvåk TikTok trends, hva er det nye og hotte?
- Sett opp ditt videomateriell inne i appen til TikTok, bruk de funksjonene plattformen selv tilbyr
- Bruk korte, direkte og budskap fokuserte videoer

Hjelp med sosiale medier og annen digital markedsføring?
Sosiale medier er plattformen hvor mange av kundene dine er. Med millioner av daglige brukere på Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn og Youtube er det en gyllen mulighet til å nå ut til en bredere målgruppe. Men det er ikke nok å bare være til stede – du må skille deg positivt ut. Her kan våre sosiale medier ekspert bistå din virksomhet. Skroll AS digital byrå har et team av erfarne sosiale medier-spesialister som er lidenskapelig opptatt av å hjelpe bedrifter å vokse på sosiale medier. Vi har kunnskap og holder oss oppdatert på nye trender og algoritmer som styrer sosiale medieplattformer. Vi vet hvordan vi skal bruke dem til din fordel! Det er ikke en løsning som passer for alle. Derfor skreddersys sosiale medier strategien etter din bransje, og bedriftens spesifikke behov og mål.
Skreddersydde digitale salgsstrategier
Enten målet er økt merkevarebevissthet, drive trafikk til nettstedet ditt, eller øke salget, vi utarbeider sosiale medier strategier optimalisert for ditt firma. Utover sosiale medier markedsføring, tilbyr vi en helhetlig markedsføringsplan for all din digitale markedsføring. Jobber med søkemotoroptimalisering, merkevarebygging, annonsering, innholdsproduksjon, logo og profilering og nettside. Gjennom kostnadseffektive tiltak, sørger vi for økt vekst og salg for din bedrift. Kontakt for kostnadsfri konsultasjon, vi ser frem til å høre fra dere!